Moto Książki

Grafonotki jako doskonała pomoc edukacyjna

grafonotki

Coraz więcej nauczycieli wykorzystuje na lekcjach tzw. grafonotki, czyli specjalne notatki wizualne. Są one tworzone poprzez połączenie różnorodnych elementów — m.in. kolorowych rysunków (ukazujących postaci, zwierzęta, rzeczy), pisma odręcznego, banerów wstążkowych, separatorów, punktorów, strzałek czy ramek. Z jednej strony ułatwiają przyswajanie wiedzy, z drugiej zaś skutecznie uatrakcyjniają monotonny proces kształcenia.

Przewaga obrazu nad tekstem

Grafonotki dostępne na Eduksięgarnia bazują zawsze na wizualizacji, która pozwala przeciętnemu człowiekowi lepiej i szybciej zapamiętywać wszelkiego rodzaju treści. Wynika to bezpośrednio ze zwiększonej zdolności mózgu do absorbowania informacji w formie graficznej. Dzięki omawianym pomocom istnieje możliwość bezproblemowego przeprojektowania trudnej tematyki w kluczowe pojęcia zintegrowane ze sobą przejrzystymi relacjami logicznymi. Taka metoda nauki znakomicie sprawdza się na lekcjach geografii, języka polskiego, języka angielskiego, historii, biologii, a nawet informatyki. Optymalnym rozwiązaniem jest posiadanie przez uczniów gotowych teczek z materiałami (dostępnych w licznych księgarniach internetowych i stacjonarnych), choć oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby grafonotki zostały wykonane samodzielnie od podstaw. W tym przypadku duże znaczenie ma jednak prostota, czyli umieszczenie na obrazku głównego przekazu, a nie skupianie się na walorach artystycznych (wystarczy dysponować kartką papieru, ołówkiem i kolorowymi cienkopisami). Stanowi to gwarancję oszczędności cennego czasu. Osoby niedoświadczone powinny zacząć od zapisywania słów kluczowych w banerach bądź ramkach, a następnie rysowania wokół nich poszczególnych elementów wizualnych. 

Połączenie przyjemnego z pożytecznym

Stosując grafonotki w ramach zajęć szkolnych, nauczyciel ma przede wszystkim pewność, że jego podopieczni utrwalą sobie ważne zagadnienia z danego przedmiotu. Okaże się to wyjątkowo zbawienne podczas rozwiązywania testów weryfikujących ogólny poziom wiedzy (gimnazjalnych, maturalnych). Niewątpliwą korzyścią jest ponadto zauważalna poprawa koncentracji uczniów, będąca następstwem konieczności skupienia wzroku na przedstawionych ilustracjach (często bogatych w szczegółowe detale). Taka umiejętność pomaga w dalszym rozwoju osobistym oraz zawodowym. Warto również zaznaczyć, że obecność notatek graficznych na lekcjach:

  • pobudza kreatywność (niezbędną w wymyślaniu nowych idei i stawianiu czoła poważnym problemom)
  • wzmacnia zaangażowanie (co niweluje ilość zachowań zaburzających proces kształcenia)
  • usprawnia posługiwanie się pojedynczymi komponentami alfabetu wizualnego (np. figurami geometrycznymi, kropkami, kreskami)
  • inspiruje do poszukiwania nowoczesnych rozwiązań
  • ułatwia późniejsze tworzenie rozmaitych projektów plastycznych (plakatów, gazetek, ulotek reklamowych, broszur informacyjnych, rozkładanych folderów) 
  • wzbogaca warsztat pracy nauczyciela

Dodatkowo grafonotki w znacznym stopniu uprzyjemniają zdobywanie wiedzy, dzięki czemu uczniowie chętniej biorą udział w zajęciach, czerpią większą satysfakcję z nauki i traktują wychowawcę z dużą dozą szacunku. Odgrywa to niezwykle istotną rolę w realiach współczesnej szkoły. Na koniec należy podkreślić, że omawiane pomoce przydają się nie tylko na lekcjach. Mogą być bowiem z powodzeniem wykorzystywane do samodzielnego zapamiętywania słówek, dat lub flag państwowych w zaciszu własnego domu, a także do przygotowywania ciekawych wystąpień na konferencjach biznesowych, zebraniach firmowych, internetowych webinariach czy wykładach uczelnianych.